Tuesday, May 10, 2011

Internet shopping

Da jeg var yngre, og fortsatt passet inn i størrelsene de fleste butikker selger, hadde jeg en dyp skepsis overfor netthandel (eller katalog handel, som jo var det vi holdt på med da). Det var vanskelig nok å finne underdeler som satt fint over sprettrumpa mi når jeg kunne prøve ting på, og de få gangene jeg eller Mamma handlet noe fra en katalog føltes det som om det i beste fall var 50/50 sjanse for at ting passet. Da jeg ble eldre og tyngre var jeg derfor helt overbevist om at netthandel ikke var noe for meg. Det var blitt rimelig mye vanskeligere å finne klær som passet fint i butikkene, så å kjøpe ting uten å ha prøvd dem på først hørtes ut som en skikkelig dårlig idé.

When I was younger, and still fit the sizes sold in most clothing stores, I felt deeply skeptical of online shopping (or catalogue shopping, which is what we actually did then). It was difficult enough finding bottoms that fit my bootylicious behind well when I could try stuff on, and the few times I or my mother bought something from a catalogue it felt like it was a 50/50 chance, at best, that things would fit well. So when I grew older and heavier I was completely convinced that online shopping wasn't for me. It had become markedly more difficult to find clothing that fit well in the stores; buying things without having tried them on first felt like a really bad idea.

Jeg husker ikke hva som foregikk oppe i hodet på meg den dagen jeg satte meg ned og gjorde et nettsøk etter klær i "plus sizes", men jeg husker sjokket jeg følte da jeg så hva som finnes der ute. Plutselig sto jeg overfor, noe som føltes som, et hav av muligheter! Vakre, kule, og edgy klær - i min størrelse! Jeg unner alle mine med-tjukkaser den lykken jeg følte, da det gikk opp for meg at jeg ikke lenger måtte ta til takke med den ene tingen butikken hadde som passet meg, og anledningen, som jeg ikke aktivt mislikte.

I don't recall what was going on in my head the day I sat down with my computer and did a seach for plus sized clothing, but I do remember the shock I felt when I saw what is out there. Suddenly I was standing in front of what felt like a sea of possibilities. Beautiful, trendy, and edgy clothing - in my size! The happiness I felt when I realized that I no longer would have to make due with the one thing the store carried that fit me, the occasion, and that I didn't actively dislike? I wish that feeling on all my fellow fatties!

Så dette innlegget er ment som både en inspirasjon, og en guide til de av dere som ikke har turt å ta steget. Inspirasjonen er i denne omgangen begrenset til de av dere som bruker kvinneklær, men tipsene gjelder alle. Først, inspirasjon:

So this post is meant as both an inspiration, and as a bit of a guide for those of you who have yet to take the plunge. The inspiration is limited to those of you who wear women's clothing this time, but the tips are for everyone. First, inspiration:




Så, tips:

Ekstra kostnader som legges til av det norske tollvesenet (betales når man henter pakker på posten):
Når varene tilsammen koster mindre enn 200NOK:
Ingen ekstra kostnader.
Når varene tilsammen koster mindre enn 1000NOK:
25% moms + Ca kr 150 i gebyr.
Når varene tilsammen koster 1000NOK eller mer:
25% moms + Ca kr 315 i gebyr.
Link til valutakalkulator.

Pengebesparingstips:
De fleste nettbutikker gir deg rabattkupong i gave i løpet av en dag eller to om du skriver deg på mailinglista deres.
Om du handler fra USA og fraktkostnaden blir på $40 eller mer, lønner det seg å bruke JetCarrier (eller et liknende fraktselskap). To tips her: 1) Du trenger ikke forsikringen de tilbyr deg. 2) Bruk flyfrakt.
Link til en side hvor du kan finne rabattkuponger til mange, mange nettbutikker.
Her deler medlemmene av LiveJournal samfunnet Fatshionista tips om salg og rabattkuponger (gå til den siste kommentar siden).


Now, some money saving tips:
Most online stores will gift you a coupon within a day or two, if you sign up for their newsletter.
Here is a link to a site with coupons for many, many stores.
Here the members of the LiveJournal community Fatshionista share tips on sales and coupons (go to the last comment page).


Happy shopping!

4 comments:

Cia Maria said...

Hurra for deg! Jeg har lenge vært en lurker i FA-samfunnet på internettet og lett etter noen som gjør det på norsk. Så bildet ditt på Flickr og bakgrunnen så så norsk ut at jeg ble nysgjerrig, klikket på brukernavnet ditt og vips der var du. Stas! Har fomlet med tanken på å gjøre noe slikt selv, derfor vet jeg også å sette pris på livsmotet som skal til for å "komme ut av skapet" som feit og ikke flau. Takk for det.

Veronica said...

Hurra for deg også! Jeg blir alltid overlykkelig når jeg støter på en annen nordmann i fett-o-sfæren! Hehe, jeg har faktisk gjort det samme; klikket på bilder fordi personen eller bakgrunnen så norsk ut. Det hender det funker:) Å komme ut av skapet som feit er ikke bare lett, nei. Og innimellom må jeg innrømme at jeg blir værende der inne: Det er ikke alltid man har energi til å ha "Jeg er feit." "Du burde ikke si sånt om deg selv." samtalen. Men alt i alt har livet mitt blitt så utrolig mye bedre med FA, så jeg bare *må* dele "hemmeligheten" min med så mange som mulig! Takk skal du ha! Du må si ifra om du starter opp en blogg da, hadde vært gøy å lese!

Cia Maria said...

Det skal jeg jammen gjøre! Eksperimenterer litt med å kladde i Wordpress (litt teknologisk utfordret og, ser du;)) En annen utfordring er jo terminologien, siden min indre dialog rundt temaet ofte foregår på engelsk. Det er ikke alle ord det svinger like godt av når de blir direkte oversatt. Kan gjerne brainstorme litt rundt det. Veldig bra at du skriver på begge språk! Keep up the good work! :)

Veronica said...

:) Vel, har hørt at blogger er enklere å finne ut av, men at Wordress er et bedre system, så det er nok verdt litt kløning i begynnelsen. Ja, det med terminologien er en vedvarende utfordring. Gjerne det, jeg har skrevet et par innlegg her og i Fatshionista! ang ordet Fat Acceptance. Du kan finne dem her http://musingsfromthesoapbox.blogspot.com/2010/09/calling-all-norwegian-speakers.html , her http://fatshionista.livejournal.com/6724727.html , og her http://fatshionista.livejournal.com/7001521.html?view=comments . Skrev også et innlegg i Frodig.no sitt forum, og skrev en mail til Landsforeningen for overvektige, uten at det var noen spesiell insight å hente disse stedene. Vi trenger liksom et utgangspunkt syntes jeg, så Fat Acceptance virket som det riktie stedet å begynne.